Ostre przedmioty. Gillian Flynn

TYTUŁ: Ostre przedmioty
AUTOR: Gillian Flynn
TŁUMACZENIE: Jarosław Madejewski
WYDAWNICTWO: Znak Literanova
GATUNEK: Thriller
EGZEMPLARZ RECENZENCKI dzięki uprzejmości Wydawnictwa Znak Literanova 

Zdjęcie autorskie Anna Sukiennik


Ta książka oblepia nasze ciało. Jest jak przepocony, ciężki od wilgoci, gruby, wełniany sweter. Nieprzyjemna, brudna, przygniatająca i niewygodna. Dużo przymiotników, prawda? Bo zło przybiera w tej historii wiele odcieni, zło bryzga z aktów agresji ale i z doskonałej prezencji wytwornej pani domu. 

Małe miasteczko Wind Gap. Dwie brutalne zbrodnie zamordowano dwie małe dziewczynki. Camille dziennikarka śledcza chicagowskiej gazety zostaje oddelegowana na miejsce tych tragicznych wydarzeń. Miejsce, w którym się urodziła, dorastała i którego nienawidzi całym sercem, całym oszpeconym, pełnym blizn ciałem. Właśnie czas spędzony w Wind Gap był najgorszym etapem jej życia. Tam przeżyła śmierć swojej ukochanej siostry, tam zaczęła długotrwały proces autodestrukcji samookaleczania się. Właśnie w Wind Gap, w wykwintnych salonach, marmurach i w pokojach pełnych przepychu zrozumiała, że miłość macierzyńska nie istnieje. Powrót w to toksyczne miejsce, do despotycznej, surowej i wyniosłej matki, pięknej willi oraz dusznego klimatu małego miasteczka mogą okazać się swego rodzaju katharsis. Albo ostatecznym aktem samozagłady...

Zawsze robi mi się żal tej dziewczynki, która byłam [...]

Ostre przedmioty to taki książkowy wampir energetyczny osacza nas, wysysa radość, a ukazując przeróżne formy bestialstwa sprawia, że nasza wiara w dobro, miłość i oddanie gwałtownie topnieje. Podczas czytania tej powieści czułam autentyczne rozdrażnienie i apatię.

Autorka skupia się na skrupulatnym zarysowaniu małomiasteczkowego klimatu i skomplikowanych relacjach międzyludzkich. Nierzadko zahacza o mroczną część ludzkiej psychiki, popęd do aktów agresji, zagłady oraz nasyconych erotyzmem, wręcz zwierzęcą chucią, ludzkich odruchów.
Flynn stawia na naturalizm. W powieści aż roi się od zapachów, smaków i wyrazistych obrazów. najczęściej brzydkich, albo gorzej brzydkich przyprószonych talkiem, pudrem i spryskanych perfumami w celu zatuszowania owej brzydoty. W Ostrych przedmiotach mamy mnóstwo sprzeczności: obrzydliwie bogata, dystyngowana Adora właścicielka hodowli i ubojni świń. Piękna, skromna Camille kryjąca swoje oszpecone ciało i jeszcze mocniej poranione wnętrze. Amma trzynastolatka, która jednego dnia bawi się swoim domkiem dla lalek, a drugiego organizuje orgię, w której uczestniczy jej rówieśniczka i kilku licealistów. 

Niewątpliwie to właśnie ta niepokojąca atmosfera i przesiąknięte obłudą ludzkie relacje odgrywają w Ostrych przedmiotach rolę główną. Zbrodnia i morderca obsadzili rolę drugoplanową, dlatego osoby, które oczekują intensywnych kryminalno-sensacyjnych doznań mogą poczuć rozgoryczenie... które może zostać zrekompensowane naprawdę niespodziewanym i spektakularnym zakończeniem.

Ostre przedmioty czytałam po raz drugi. Mimo, iż końcówkę znałam, cała sobą po raz kolejny wniknęłam wraz z Camille w duszną, "mackowatą" rzeczywistość Wind Gap, czułam pulsowanie na skórze, gniew i łzy rozczarowania. 

"To ty, ze swoim stosem, masz czas czytać drugi raz tę sama książkę?" zapytała mnie moja serdeczna, pokrewna książkowa duszyczka.
"Dla takich książek jak ta? Tak, mam czas" odpowiedziałam.

Jeśli chcecie poczuć jak smakuje zło i jak przedziwne formy może przybrać będziecie, tak jak ja, oczarowani tą brudną, śmierdzącą historią.

Zdjęcie autorskie Anna Sukiennik

Komentarze

Popularne posty