Cudowne lata. Valerie Perrin

 TYTUŁ: Cudowne lata 

AUTOR: Valerie Perrin
TŁUMACZENIE: Joanna Prądzyńska
WYDAWNICTWO: Albatros 
GATUNEK: Literatura piękna 
Materiał reklamowy przy współpracy 
z Wydawnictwem Albatros

Zdjęcie autorskie Anna Sukiennik 




"Cudowne lata" - ta wyczekana, upragniona przeze mnie powieść potwornie mnie zmęczyła... Męczyło mnie szukanie sensu tej historii, wypatrywanie słownych diamentów i próba wniknięcia w klimat i czasoprzestrzeń bohaterów. 

Nina. Adrien. Étienne. "Święta trójca". Nierozłączni przyjaciele. Na śmierć i życie. Obiecują sobie, że nikt i nic nich nie rozdzieli, że opuszczą małe, prowincjonalne miasteczko w którym dorastają i wyjadą razem na studia do Paryża. Tam zrobią karierę w branży muzycznej. Podbiją świat. Razem podbiją świat. Niestety. Ten świat ma wobec nich odmienne plany...

Mijają lata. W ich miasteczku dochodzi do spektakularnego odkrycia - na dnie jeziorka odnaleziono wrak samochodu, a w nim zwłoki. Niezależna dziennikarka Virginie próbuje rozwikłać tę zagadkę, która nierozerwalnie łączy się z przeszłością Niny, Adriena i Étiennea.

Zastanawiam się, czy mój autentyczny smutek spowodowany rozczarowaniem lekturą "Cudownych lat" nie jest spowodowany zbyt wygórowanymi oczekiwaniami. Że po "Życiu Violette", którego sens, piękno i głębia przenikały czytelnika na wskroś, tak bardzo pragnęłam powtórki. Ponownego zakochania się w literkach nasączonych emocjami. Możliwe. A może ta historia jest po prostu słaba... Sprawia wrażenie nieudolnie pospawanej, posklejanej rękoma trzylatka, zbyt poplątanej, aby w gąszczu nitek odnaleźć początek i koniec - sens. Za dużo wątków, zbyt chaotycznie napisanych, zbyt mało naturalnie i swobodnie. Zabrakło mi głębi. Nie zaznaczyłam ważnych fragmentów, cytatów, wartościowych dialogów. Spłynęła po mnie ta historia przyjaźni, która zgubiła się w czeluści jaką jest dorosłość. 

"Cudowne lata" są dla mnie jak odnalezione na dnie zamrażarki pudełko lodów waniliowych, w którym zamiast pysznych lodów znajdujemy mrożony koperek... Rozczarowujące...

Komentarze

Popularne posty