Wespertyna. Margaret Rogerson

TYTUŁ: Wespertyna

AUTOR: Margaret Rogerson
TŁUMACZENIE: Lesław Haliński
WYDAWNICTWO: Vesper
GATUNEK: Fantastyka
Materiał reklamowy przy współpracy 
z Wydawnictwem Vesper

Zdjęcie autorskie Anna Sukiennik 


 
Artemizja to siedemnastoletnia mniszka mieszkająca w Naimes. Szkoli się do roli Szarej Siostry, których zadaniem jest odprawianie specjalnych rytuałów nad zmarłymi, aby ich dusze mogły bezpiecznie opuścić ziemski padół. W innym wypadku duchy zamieniają się w złośliwe demony nawiedzające i walczące z ludźmi. Kiedy dochodzi do zmasowanego ataku nieumarłych żołnierzy na klasztor, Artemizja podejmuje dramatyczną decyzję i aby ocalić zakonnice uwalnia potężnego demona. Sprawa wymyka się spod kontroli, bo światu grozi zagłada ze strony odradzającej się Starej Magii. Dlatego Artemizja postanawia zaufać uwolnionemu demonowi. Jakie będą tego konsekwencje i czy można wierzyć... demonowi? 

"Wespertyna! Było to wezwanie do boju, tchnienie desperackiej nadziei".

Totalnie nie moja bajka... a jednak moja bajka! Minęły wieki od kiedy ostatni raz miałam w dłoniach powieść z takim nietuzinkowym gotycko-postapoaliptycznym klimatem. Krypy z drażniącym zapachem wilgoci, klasztorne mury pełne ciszy, smutku, snujących się postaci. I śmierć - wszechobecna, dokuczliwa i nieunikniona. Autorka stworzyła świat wypełniony duchami, opętaniami, demonami i walką o spokój, także ten po śmierci. W tej historii pełnej szarości, mroku i napięcia dostaniemy także ogrom sarkastycznego, kąśliwego humoru oraz fascynujące kreacje postaci z naciskiem na zalęknioną, wycofaną Artemizję, która przechodzi swego rodzaju metamorfozę. 
Ale humor i tak wygrywa ;) te przedziwne dialogi Artemizji i tkwiącego w niej demona to cymesik. 

"Może nie zdawałam sobie sprawy, co w tym wszystkim jest najgorsze. Gdy mu składałam propozycję, nie wiedziałam, że będzie taki gadatliwy".

"Ciekaw jestem, ile godzin dziennie zakonnice wdychają dym z kadzidła. To musi się jakoś odbijać na waszych mózgach".

Z tej przedziwnej mieszanki mroku, nostalgii i humoru dostajemy dopracowaną, nietuzinkową i oryginalną opowieść pełna magii, demonów i tajemnic. 
Polecam zwłaszcza starszej młodzieży.

 

Komentarze

Popularne posty